Deze website maakt gebruikt van cookies en verzamelt browsegegevens om u de beste ervaring te geven. Lees meer over de gegevens die wij opslaan in onze privacy policy.

E-mail

mail@mrf.nl

Telefoon

T: +31 (0)70 362 46 10

Adres

Postadres: Postbus 85645 2508 CH Den Haag

MRF wordt ondersteund door Lejeune Association Management te Den Haag (zie www.lejeune.nl)
MRF
Alles over de MRF, het keurmerk en waar wij voor staan
Lees meer
Standpunten
De standpunten en actueel besproken thema’s in de branche
Lees meer
Leden
Het MRF ledenoverzicht
Lees meer
Agenda
Bekijk toekomstige MRF en beursevenementen
Lees meer
Meldpunt diefstal
Meld nu een diefstal
Lees meer
E-Waste
Doe mee met de stimuleringsregeling E-Waste!
Lees meer

Bekijk de nieuwste MRF Circulaire!

Batterijen spelen een grote rol in de toekomst van de afvalverwerking. De Europese Commissie diende in december 2020 een ontwerpverordening voor batterijen en accu’s in. De ontwerpverordening gaat ver voorbij aan bestaande recyclingdoelstellingen. We gaan hierover in gesprek met onze vertegenwoordiger in Brussel Emmanuel Katrakis van EuRIC.

Dag Emmanuel, wat speelt er in Brussel?

De Europese Commissie heeft een rapport ingediend, omdat ze wil dat meer batterijen goed worden gerecycled. De Commissie verzuimt echter cruciale eisen te stellen die veilige recycling bevorderen. Op dit moment zijn batterijen echt een hoofdpijndossier voor menig recycler. Dat komt door de enorme groei van het aantal zeer brandbare lithium-ion batterijen, verwerkt in elektrische en elektronische apparatuur (EEA). Men heeft er alleen in de ontwerpfase niet over nagedacht hoe deze gerecycled kunnen worden. Ze blijven achter in het afgedankte product of komen in andere recyclingstromen terecht. Dat resulteert in een flink aantal branden bij voor de recyclingbranche.

Zijn er nog meer gevolgen?

Ja. Afgezien van de directe kosten die brandincidenten met zich meebrengen, worden recyclingbedrijven ook geconfronteerd met lastige verzekeringskwesties. Zo wordt het afsluiten van een nieuwe brandverzekering door verzekeringsmaatschappijen bemoeilijkt, stijgen verzekeringspremies fors en worden er specifiek dekkingen uitgesloten. In het ergste geval kun je helemaal geen brandverzekering meer afsluiten. Een aantal recyclers heeft dat al rechtstreeks ondervonden.

Hoe gaat EuRIC dit onderwerp te lijf?

EuRIC stelt momenteel met een aantal organisaties, waaronder het WEEE Forum, een eigen tweede rapport op, met hierin bevindingen en adviezen uit de praktijk. We leggen uit hoe batterijbranden te voorkomen zijn. We informeren en ondersteunen natuurlijk ook de lidstaten op dit vlak.

Wat hoopt EuRIC te bereiken?

We hopen dat op basis van bevindingen in het eerste rapport, met daarin onderzoek naar de belangrijkste kosten van batterijbranden, de aanbevelingen uit het komende rapport om batterijbranden tijdens opslag en verwerking tot een minimum te beperken, worden overgenomen. Dat geldt ook voor onze aanbevelingen over de ontwerpfase. We pleiten voor Design for Safety: verbeter het ontwerp van EEA, voorzien van batterijen en regel een betere etikettering van EEA. Een correcte inzameling en verwerking van batterij- houdende afgedankte EEA is tevens van groot belang.

Wat wil je ons meegeven?

Ik wil benadrukken dat de bewustwording over de risico’s van branden bij recyclers, veroorzaakt door batterijen, snel moet groeien. Dat Design for Safety moet worden verplicht voor EEA, om zo het risico op branden te helpen verminderen. Dat maakt de verwerking van AEEA veiliger.

Carla Richmond 
MRF Circulaire juni 2021