Deze website maakt gebruikt van cookies en verzamelt browsegegevens om u de beste ervaring te geven. Lees meer over de gegevens die wij opslaan in onze privacy policy.

Afgelopen juni lanceerde de Taskforce Batterijbranden de campagne Doe maar Apart. Doel van de campagne: werfbranden door onjuist ingeleverde batterijen terugdringen. Lennert Vermaat van het Nationaal Recycling Forum: “We informeren consumenten over het belang om batterijen correct af te geven. Met sorteerproeven meten we het effect van de campagne.”

Het is een schrikbeeld in de sector: brand op je werf door een verkeerd afgeleverde of onopgemerkt gebleven lithiumbatterij. Zulke branden hebben veel impact – op de werf natuurlijk, maar ook voor de sector en maatschappelijk. Batterijbranden kunnen zorgen voor gezondheidsrisico’s, milieuschade, overlast voor omwonenden, financiële schade en imagoschade. 

Aan de andere kant van de keten
De Taskforce Batterijbranden houdt zich al geruime tijd bezig met de aanpak van dit probleem. Nieuwste initiatief: de campagne Doe maar Apart. De actie is een initiatief van de Taskforce Batterijbranden en werd op 5 juni gelanceerd bij HKS Metals in Amsterdam, in de Week van de Veiligheid in de Afvalbranche. De campagne liep tot 19 juni. Inzet van campagne: minder batterijen in andere afvalstromen en in het kielzog daarvan een afname van het brandrisico en een reductie van het aantal afvalbranden. 

Steeds meer apparaten met batterijen
Doe maar Apart wordt gedragen door het Nationaal Recycling Forum (waar ook de MRF bij is aangesloten), BRBS Recycling, NVRD, Stibat, Stichting Open, TLN en Vereniging Afvalbedrijven. Lennert Vermaat is namens het Nationaal Recycling Forum bij de campagne betrokken: “Het voorkomen van zo’n brand begint helemaal aan de andere kant van de keten. Huishoudens hebben steeds meer apparaten met batterijen en niet iedereen biedt zijn batterijen op de juiste manier aan, bij de milieustraat of een ander inleverpunt. Dat betekent ook dat, aan het einde van de keten, bij de verwerkers, het risico op batterijbranden toeneemt.”

Studentenhuizen
De doelgroep van de campagne is de consument in brede zin, aldus Vermaat: “Die gaan we benaderen met een positieve boodschap: ‘Doe het goed, lever je batterijen apart in.’ Maar we zetten de campagne ook heel specifiek in bij studentenhuizen. Die doelgroep koopt bovengemiddeld veel producten met batterijen. Bijkomend idee is dat deze jonge mensen ontvankelijk zijn voor onze informatie, die ook om het milieu draait, en we daar werkelijk iets kunnen bereiken qua gedragsverandering – nu en later in hun leven. Met sorteerproeven gaan we het effect van de campagne ook achteraf meten. En mogelijk komt er volgend jaar een herhaling van de campagne, om de aandacht rondom het thema bij consumenten vast te houden.”

Boete-clausule
Ook aan de poort van de werf gebeurt het een en ander om batterijbranden tegen te gaan, vertelt Lennert Vermaat: “Doe maar Apart is onderdeel van een breed actieplan. Als MRF hebben we leden al eerder geadviseerd om een boete-clausule op te nemen voor het verkeerd aanleveren van batterijen. Maar vaak komen batterijen mee in de bulk en dan kun je ze niet detecteren. Daarom adviseren we de sector om ook te investeren in detectiesystemen en brandpreventiemaatregelen. Alleen als iedere schakel in de keten zijn verantwoordelijkheid neemt, zullen we dit probleem op kunnen lossen.”

Hans Fuchs
Gepubliceerd in de MRF Circulaire juni 2023