Deze website maakt gebruikt van cookies en verzamelt browsegegevens om u de beste ervaring te geven. Lees meer over de gegevens die wij opslaan in onze privacy policy.

 De MRF heet RD Metals in Dordrecht, Gebr. Van Engelen B.V. in Borne, Treffers B.V. in Haarlem en Elcinco metalen van harte welkom.

 Van links naar rechts: Richard Visser, Jan van Engelen, Arie van Engelen, Gerrit Treffers en Lútzen Brink

RD Metals, Dordrecht
Richard Visser begon 30 jaar geleden in zijn woonplaats Dordrecht als venter en verkocht zijn waar aan lokale schroothandelaren. Na een paar jaar besloot hij zelf te gaan inkopen en een werf te starten: klein begonnen, maar al snel zat de groei er in. Succesvol, maar hij had tijdens de bankencrisis zoveel beslommeringen dat hij Visser Metalen staakte. Vervroegd pensioen. Dat begon hem echter als begin veertiger na twee jaar te vervelen en daarom maakte hij een doorstart met RD Metals (de D is van Dirk, zijn zoon); schudde zijn netwerk op en was weer in business. Vooral 2B ijzer afkomstig van industriële klanten inclusief scheepswerven. Richard: “Ik richt me vooral op de grote partijen ijzer, een oude fiets zal ik niet zo snel oprapen. Inmiddels handel ik ook in non-ferro materiaal, wel in enkele soorten, want op de huidige werf 1200 m2 kom ik ruimte te kort. Gelukkig verhuizen we begin 2023 naar een grotere plek in Dordrecht met 6700 m2. Dat is onmiddellijk van een ander niveau. Ook wat betreft duurzaam ondernemen: de werf wordt CO2 neutraal: veel zonnepanelen op het dak, isolatie, elektrische apparatuur, kortom alles wat nodig is om een eigentijds maatschappelijk verantwoorde werf te realiseren.” Gevraagd naar het geheim van zijn zakelijke succes, hoeft hij niet na te denken: “Ontzorg de klant met goede service, betaal de prijs die je hebt afgesproken en betaal snel. En ga met de tijd en ontwikkeling mee.’'

Gebr. Van Engelen BV
Nadat Jan en Arie van Engelen de schroothandel van hun vader hadden overgenomen, hadden ze vrij snel besloten hoe het verder moest met de zaak. Naast de schroothandel en de autosloperij richtten de broers zich op specials. Want de broers wilden zich onderscheiden, niet met enorme tonnages, maar met een unieke activiteit. Specials dus. Maar dat gaat niet vanzelf natuurlijk. Arie doorliep met succes een aantal gespecialiseerde trainingen op de gebieden van straling en metallurgie bijvoorbeeld. Daarnaast kochten de broers in 2001 een onderneming waar veel metallurgische kennis was. Arie: “Dat bedrijf had wel de kennis, maar niet de mogelijkheid en ambitie om zich verder te ontwikkelen. Wij wel. Dat was een perfecte match.

Ook belangrijk: om professioneel legeringen te kunnen verwerken heb je niet alleen kennis nodig, maar ook de noodzakelijke apparatuur waarmee we bijvoorbeeld kunnen meten en smelten. Daar hebben we fors in geïnvesteerd. Onze klanten weten ons goed te vinden, inclusief collega’s die we ook kunnen helpen met gespecialiseerde metingen. En meten is belangrijk, want de exacte samenstelling van een legering maakt ook een nauwkeurige prijsbepaling mogelijk. Inmiddels zijn de collega’s onze belangrijkste leveranciers. Bij de handel in specials gaat het lang niet altijd om hele grote partijen. Een partij specials van 20 kilo met bijvoorbeeld niobium of tin is voor ons al interessant. Als het uit het schroot komt, moeten we het vaak schoonmaken en opwerken tot gieterijkwaliteit.” Jan vult aan: “Ruim 70% van onze business wordt gegenereerd door de handel in specials, met klanten over de hele wereld. De traditionele schroothandel blijft daarnaast natuurlijk belangrijk en dat geldt in mindere mate ook voor de autodemontage. Ik richt me vooral op die twee activiteiten en regel de dagelijkse gang van zaken, inclusief vergunningen en administratie, maar ik spring ook op de kraan als het nodig is. Maar eigenlijk doen we alles samen. We kennen elkaar door en door en over een beslissing hoeven we niet lang na te denken. Het komt voor dat we binnen vijf minuten een besluit nemen over een forse investering. We denken hetzelfde en vaak is een blik al voldoende: we doen het! ”

Van Engelen is sinds jaar en dag met genoegen lid van de ARN en het MRF-lidmaatschap is nu ook belangrijk: dat past bij de huidige activiteiten en collectieve belangenbehartiging vinden Jan en Arie belangrijk.

Treffers B.V. Auto- en scheepssloperij
“Neem een koffie, ben zo terug en moet eerst even naar een schip toe” zegt Gerrit Treffers. Het is meteen duidelijk: wij bevinden ons bij een bijzondere recycler, want hier worden schepen gesloopt. Later legt Gerrit uit dat er nog maar twee scheepssloperijen in Nederland zijn en waarom dat veel te weinig is. Maar eerst kijk ik rond in het kantoor en zie veel foto’s van schepen, maar ook veel familiefoto’s. Gerrit sluit zich weer aan: “De familie staat bij ons centraal, maar onze vader en moeder (Gerrit en Paula) zijn zo ongeveer heilig en je ziet hun foto’s hier overal hangen. Vader was de oprichter maar moeder Paula Treffers heeft de kar getrokken en was de drijvende kracht: recht is recht en krom is krom en ze wist van aanpakken: zo was zij een van de eerste vrouwelijke kraandrijvers in Nederland.” Respect. Na het overlijden van vader en moeder namen Gerrit en twee broers het stokje over. Daarnaast werken diverse familieleden in het bedrijf. Gerrit: “Ik heb van mijn ouders vooral dit geleerd: altijd eerlijk blijven en de afspraken nakomen”. Treffers sloopt auto’s en schepen vakkundig en handelt in schroot. Met name de scheepssloperij is een unieke activiteit. Gerrit: ”We zijn daar voor vergund en we doen dat al heel lang. Inmiddels hebben we ongeveer 1500 schepen gesloopt. In essentie is dit de inleactiviteit: elk schip dat moet worden gesloopt laten we onderzoeken op de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen zoals asbest en Chroom-6.

Als er asbest wordt aangetroffen: afblijven en dan schilderen we een A op het schip. Als de kust veilig is, halen onze mensen alle bruikbare materialen en afval van boord. Dan nog een laatste check op olieresten die we dan aftappen. Vervolgens trekken we het kale schip op de kade, waarna we met een enorme schaar het schip in een halve dag verknippen. Het metaal gaat vervolgens naar HKS. Mooi werk, maar het werk wordt ingewikkelder door alsmaar strengere eisen waar stevig op wordt gecontroleerd. Dat verklaart ongetwijfeld waarom we nog maar één collega in Nederland hebben. Zorgelijk, want ik schat in dat er alleen al zo’n 50 vissersschepen moeten worden gesloopt. Er komen hier veel vissers die vertellen dat er veel schepen door de schaar moeten. Ook vrij nieuwe schepen. Zonde. Niet alleen vissersschepen moeten gesloopt: op dit moment ligt her en der in Nederland al een flink aantal schepen te wachten op de vergunning om gesloopt te mogen worden. Krijgen van toestemming is overigens nog ingewikkelder als een schip uit het buitenland moet worden gehaald: er gaan eerst gedetailleerde rapporten naar de buitenlandse toezichthouder die de documenten vervolgens naar ILT stuurt. Het duurt zo maar vier maanden voor de definitieve toestemming wordt gegeven. Los van de strengere eisen en toezicht: er is meer sloopcapaciteit in Nederland nodig.”

Elcinco Metalen
We bevinden ons in het hart van het Westland en zijn te gast bij Elcinco metalen. Dit is ooit door vijf partners opgericht (vandaar de naam ‘Elcinco’: De Vijf) met als kernactiviteit de montage en demontage van kassen. Het netwerk van montage- en demontageklanten in het Westland leverde een gestage stroom van gebruikte metalen en accu’s. Dat werd dus een nevenactiviteit van Elcinco metalen. Lútzen Brink: “Ik ben compagnon van Bas Krommenhoek, zijn vader Robert en Henry Oudshoorn. Wij hadden al jaren een uitstekende relatie met Elcinco metalen en toen de eigenaren van Elcinco metalen wilden verkopen, vonden wij het een logische stap om dit bedrijf te kopen. Het zit op een strategische plek in het Westland, met een uitstekend netwerk. Bovendien blijven de laatste eigenaren actief binnen het bedrijf. Continuïteit gegarandeerd! We hebben Elcinco metalen in april aangekocht en ik mag deze vestiging leiden. Particulieren en ondernemers komen hier materiaal inleveren. 

Een flink aantal doet dat al decennia, dus zijn de relaties met hen stevig. Daarnaast bieden wij een service aan van grote afzetcontainers. Die is mogelijk dankzij onze recente investering in een afzetcontainerwagen. We betalen klanten via de bank of contant. Op korte termijn willen we hier een cash machine plaatsen om zo min mogelijk fysiek met contant geld in aanraking te komen. Zo’n machine hebben we al langer in Rotterdam, bij de Krommenhoekvestiging. Daar doen we ook veel met Tikkie Terug. We stimuleren digitaal betalen door onze klanten dan een iets hogere prijs te geven. Het is veel veiliger en gemakkelijker. Bovendien wordt het bestellen van contant geld steeds duurder. Maar goed: we gaan bij Elcinco metalen langzaam maar zeker een aantal zaken aanpassen. Wat wel blijft is de strategische positie hier in het Westland. Vergis je niet: dit is een high tech regio met veel groeimogelijkheden, zeker ook voor ons. Vrij snel na de aankoop hebben we besloten MRF lid te worden. Collectieve belangenbehartiging is noodzakelijk en bovendien goed voor de uitstraling van de zaak.”

Door: Jules Wilhelmus
Bron: MRF Circulaire juli 2022