Deze website maakt gebruikt van cookies en verzamelt browsegegevens om u de beste ervaring te geven. Lees meer over de gegevens die wij opslaan in onze privacy policy.

Regelgeving maakt contante inkoop van ijzer en metalen steeds ingewikkelder. Maar veiligheidsrisico’s en halsstarrige banken maken het voor bedrijven ook lastig de voorraad contant geld op peil te houden. IT-bedrijf Feeback, onderdeel van Béyonit zou via Tikkie Zakelijk een oplossing kunnen bieden. Frank Zijlstra, eigenaar van Béyonit geeft ons hierover een update.

 

We spreken Frank Zijlstra van IT-bedrijf Feeback, onderdeel van Béyonit. Dit allround IT-bedrijf uit Leeuwarden maakt al jaren websites, apps en maatwerkoplossingen. Hun laatste wapenfeit is een statiegeldsysteem voor plastic drinkbekers op festivals. Die worden voortaan aan het eind van het feest weer ingenomen.

Zowel de hardware als alle software wordt in Nederland ontwikkeld en geproduceerd. Vooral de financiële veiligheidsaspecten zijn hierbij erg belangrijk, want het gaat om grote bedragen. Zijlstra legt uit: “7 miljoen Nederlanders hebben de app Tikkie van ABN AMRO op hun smartphone. Via Tikkie wordt het statiegeld voor de bekers aan de festivalbezoeker uitbetaald. Het systeem is getest en volledig operationeel. De betrouwbaarheid is cruciaal, want een festival kent veel bezoekers die aan het eind van de dag in korte tijd gelijktijdig gebruik maken van het systeem. Valt internet op dat moment uit, dan kan het systeem ook offline doorwerken. Gaat het mis, dan is er geen herkansing, want het festival is voorbij.

Een goede monitoring van de transacties is belangrijk. Daarom hebben we het back-end systeem zo gemaakt dat de organisatoren van het festival via een login het verloop van de transacties kunnen monitoren en aansluitend administratief kunnen verwerken. De kosten worden per transactie verrekend.” Feeback werd door ABN Amro gewezen op het grote aantal contante transacties in de metaalrecycling. Die bedrijven hebben naast veiligheidsrisico’s en regelgeving ook te maken met dat het steeds lastiger wordt om contanten bij de bank te halen. Bankkantoren worden schaarser, daglimieten lager en geld moet ruim vooraf besteld worden. Zeker met de hoge prijzen van de laatste tijd is het steeds aanwezig hebben van voldoende kasgeld een ingewikkelde en tijdrovende uitdaging. ABN AMRO beoordeelde het via Tikkie Zakelijk werkende systeem van Feeback als een goed alternatief naast het klassieke kasgeld.

Zijlstra vertelt: “We hebben ons in de materie verdiept en we zien zeer goede kansen. Onlangs hebben we een eerste presentatie gegeven tijdens het Webinar van ABN AMRO voor metaalrecyclingbedrijven waaronder ook veel MRF-leden. We kregen daar positieve reacties op. We willen graag met de branche in gesprek om het systeem samen verder uit te werken. We denken aan een eenvoudig systeem, waarbij het bedrijf de klant op een terminal een transactie per Tikkie aanbiedt. De klant scant de QR-code, accepteert de transactie en is per direct van de bedrijfsrekening betaald. Het bedrijf heeft alle benodigde gegevens in de login. Meer is het niet.” We zouden dit systeem dit jaar operationeel kunnen hebben en koppelingen met weeg- en boekhoudsystemen mogelijk kunnen maken. Dat zijn we nu samen met Tikkie Zakelijk aan het inventariseren. We willen op korte termijn met de branche pilots gaan draaien.”

Gabriël van Seumeren, redactie MRF Circulaire

Gepubliceerd in MRF Circulaire, juni 2021