Deze website maakt gebruikt van cookies en verzamelt browsegegevens om u de beste ervaring te geven. Lees meer over de gegevens die wij opslaan in onze privacy policy.

 

Jan Snel was jaren lang geassocieerd lid van de MRF en een gerespecteerde speler in de recyclingwereld. Onder aanvoering van Simeon Roodenburg (foto) was schrootvervoer een belangrijk onderdeel van Jan Snel. Maar het bedrijf deed meer dan transport: het bouwen van aardschokbestendige huizen werd steeds meer core business en dat werd opgemerkt door het Japanse bedrijf Daiwa: een wereldwijde speler in die bouw van dit soort huizen. Daiwa koopt Jan Snel en al vrij snel werd de conclusie getrokken dat schrootvervoer (na 60 jaar!) niet meer tot de core business behoorde.

 

Simeon besloot op zoek te gaan naar een partner in schrootvervoer en kwam al snel uit bij Van Straalen de Vries (VSDV). Simeon: “Dit bedrijf was voor mij de enige logische partij om mee samen te werken. VSDV had al drie schrootvervoerders gekocht en inmiddels mag ik binnen VSDV een vloot 130 trucks aansturen die zo’n beetje alle soorten secundaire grondstoffen vervoeren: kleding, papier sloopafval en metalen natuurlijk. Mijn grootste uitdaging voor 2022 is de inmiddels vijf opgekochte vervoerders te laten samensmelten tot een geoliede organisatie. Mijn belangrijkste uitdaging voor 2022 is de voormalige concurrenten met verschillende culturen en systemen onder een dak te brengen en aan te sturen. Dat gaat zeker lukken.”

 

 

Dat is dus een flinke interne uitdaging, maar Simeon ziet op de transportmarkt ook een paar mega uitdagingen: “De transportmarkt verandert heel snel want de grotere recyclers willen steeds meer wielen hebben en zijn dus bezig hun eigen vloot van trucks op te bouwen. Uiteindelijk zullen deze grote spelers de markt domineren en prijzen dicteren. Dat is geen goed nieuws voor het kleinere MRF lid dat moeite krijgt om betaalbaar transport in te kopen. Wij zullen steeds meer rol van onderaannemer krijgen. Taxiwerk waarbij wij de trucks verhuren en onze chauffeurs rechtstreeks in overleg moeten met de planners van de opdrachtgevers. Onze traditionele rol van losse vervoerder zal veranderen. Ik vind het reuze uitdagend om VSDV de plek te geven die het verdient in deze snel veranderende markt.”

 

Die markt verandert ook door de toestand in de wereld. Simeon: “Ons schrootvervoer was tijdens corona al matig. Het vervoer van met name graan heeft ons door corona gesleept. Dat graan staat overigens nu op de kade in Oekraïne te wachten op transport dat voorlopig niet zal gebeuren. Nu hebben we ook nog eens te maken met schaarste van materiaal en van mensen. In deze tijden is levering van nieuwe trucks niet gegarandeerd, bijvoorbeeld: kabelbomen komen vooral uit Oekraïne en dus kunnen bedrijven zoals Volvo en Scania geen trucks leveren. Ook de schaarste aan chauffeurs is een groeiend probleem: van de 10 chauffeurs komen er zes uit Oost-Europa maar steeds meer van die chauffeurs gaan terug naar hun land omdat het werk daar steeds beter wordt betaald of om hun land te verdedigen. We moeten dus steeds verder op zoek naar chauffeurs. Inmiddels worden Filipijnse chauffeurs aangetrokken, niet bij ons maar wel bij veel andere transporteurs. Ik sluit niet uit dat de tekorten aan grondstoffen en materiaal echt gaat schuren en zal leiden tot bedrijfseconomische schade en groeiende werkloosheid. Uitdagingen buitelen dus over elkaar heen in de transportwereld, maar ik ben zeer gemotiveerd om mijn team langs de klippen naar het succes te laveren.”

 

 

Jules Wilhelmus

Bron: MRF Circulaire april 2022